[ipv6-tf] SixXS POP

Grzegorz Banasiak Grzegorz.Banasiak w ipv6.cbr.tpsa.pl
Wto, 20 Lip 2004, 10:34:35 CEST

Marcin Gondek wrote:

> Taka mała propozycja, może któryś z dużych ISP zrobiłby POP'a w SixXS
> (www.sixxs.net) dla Polaków.
> Obecnie wedle statystyk SixXS polskich użytkowników jest ok. 150.

Czy 150 to duzo? Jaka czesc tych uzytkownikow przeklada sie na aktywne tunele
(nie mowie o tunelach generujacych ruch)?

Jesli sie zsumuje ilosc statycznych tuneli zakladanych w takich wezlach jak ICM,
POZMAN, XS26, ITK (www.ipv6.pl), to powinnismy uzyskac liczbe rzedu 1k.

> Myśle że to by się przyczyniło do jakiegoś rozwoju IPv6 dla end userów.
> Uruchomienie serwerów news, shoutcast, itd.

To jest mysle sedno sprawy - content, a wlasciwie jego brak dla IPv6. Kolejny
POP SixXS chyba tego nie poprawi.

Obserwuje to na przykladzie CBR-TPSA. Obecnie mamy skonfigurowanych ~100 tuneli.
Odsetek aktywnych - okolo 30% (moze mniej - nie mierzymy na biezaco). Sumaryczny
ruch z tuneli nie przekracza 10kB/s. Dominuje IRC.

Wedlug mnie, w polskiej sieci publicznej IPv6 wykorzystywany jest po to, aby
mozna bylo zaimponowac komus na kanale IRC i pokazac sie z blyskotliwa nazwa
domenowa (bo zazwyczaj z tunelem przychodzi delegacja rDNS). Chcialbym sie mylic ;)

Prosty sposob na wniesienie contentu do sieci IPv6 to dual-stack na popularnych
serwerach news, ftp, www. Tylko kto bedzie po to na codzien siegal, jezeli IPv4
jest szybsze i bardziej niezawodne?

> Co SixXS może dać ISP: http://www.sixxs.net/faq/sixxs/?faq=isp

Wedlug mnie najwiekszy atut SixXS to tunele dynamiczne (Heartbeat Protocol).
Tego w Polsce brakuje (?).

Brakuje rowniez w polskiej "ofercie" tuneli, ktore moglyby penetrowac PAT lub
nawet wielokrotny PAT. Moznaby to realizowac np. za pomoca OpenVPN. Statyczna
pula publicznych adresow IPv6 dla osob, ktore obecnie dysponuja zmiennym adresem
IPv4 lub adresem prywatnym moze miec pewna wartosc.

--
Grzegorz Banasiak
Projekt IPv6