[ipv6-tf] SixXS POP

Marcin Gondek drixter w e-utp.net
Śro, 21 Lip 2004, 11:47:57 CEST

On Wed, 2004-07-21 at 11:13, Grzegorz.Banasiak w ipv6.cbr.tpsa.pl wrote:

> Nie zgodze sie. http://www.ipv6.cbr.tpsa.pl/podlaczenie.html -> jasno
> okreslona procedura. Nie widze tam miejsca na "kontakty" i "proszenie sie",
> chociaz nasz disclaimer moze zniechecac. Zalozenie tunelu po uwaznym
> przeczytaniu regul to 1 list (podobnie delegacja rDNS). Nie sadze, zeby byla to
> jakas wielka bariera dla "user community".

Tak tyle że enduser to teraz w 80% dynamiczne ip.
Wasz disclaimer nie pozwala komercynie świadczyć usług po IPv6 - nie ma
szans tworzenia contentu.

Dla przykładu, mnie administrator niemieckiego EasyNet pozwolił użyć
tunel poprzez SixXS do celów komercyjnych. Oczywiście była wymiana zdań,
ile GB/miesiąc itd. ale fakt faktem że się zgodzili.

> Byc moze nie. Postawmy sie jednak na miejscu operatora, ktory chcialby znac
> odpowiedzi na nastepujace pytania:
> - Na ile elastycznie mozna okreslac reguly alokacji adresow?
>   Powiedzmy, ze operator ma opracowana strategie dla IPv6 i chcialby, aby
>   przydzielona pula adresow byla w ogolnosci funkcja adresu IPv4 klienta, a
>   nie po prostu kolejna pula z przestrzeni przypisanej do POPa. Tunele to w
>   koncu mechanizm przejsciowy, po ktorym powinno sie dac kiedys w
>   przyszlosci rozsadnie posprzatac.

Jasne, ale taki TunnelBroker ma za zadanie wprowadzić tak żeby ludzie
poznali IPv6, żeby się zainteresowali. A posprzątać zawsze się da, były
przypadki zamykania POP'a w SixXS bo ISP się rozmyślił.

> - Czy dane do autentykacji uzytkownikow moglyby byc pobierane ze zrodla
>   zewnetrznego, np. serwera LDAP?

Nie wiem

> - Czy operator bedzie mogl zadac pieniedzy za taka usluge (to czy ma to
>   sens biznesowy to osobna kwestia)?

Jeżeli powiedzmy będziesz świadczył IPv6 swoim enduserom to przecież
pobieranie pieniędzy za to chyba jest 'przegięciem'. Rozumiem pobieranie
opłat za klase adresów, ale za koniec tunelu to chyba nieporozumienie.
Pozatym idea SixXS jest chyba jasna, to ma być za darmo.
Czy wszystko trzeba przeliczać na pieniądze?
Tak to niczego się nie stworzy...

> - Czy operator bedzie mogl dokonac korekt/przerobek w oprogramowaniu
>   sterujacym POPem?

Nie wiem

> - Operator chcialby miec np. 3 POPy i automatycznie okreslac, ktory
>   powinien obsluzyc danego klienta. Co wtedy?

Pewnie się da ustawić tak, żeby pewne klasy adresów IPv4 mogły korzystać
z wybranego POP'a a z innego nie, chyba że jest publiczny.

> - Co z redundancja/bezpieczenstwem? Pada serwer tunelujacy i...

I nic, nie ma IPv6, baza userków o ile mi wiadomo jest centralna na
SixXS, POPy działają nie zależnie, mają własne łącza v4/v6, nie są
robione tunele poprzez pół europy do 'centrali' SixXS

> Niestety info na stronach SixXS jest dosyc skape, ale rozumiem, ze jest to
> produkt typu plug and play z ograniczonymi mozliwosciami developmentu po
> stronie operatora (domysl).

Zawsze o wszystko można się zapytać ich autorów, szybko odpisują i żywo
uczestniczą w IPv6 na świecie.

http://www.sixxs.net/contact/

> Utrudnia, ale "mija sie z celem" to IMHO za duzo powiedziane.

Ciekawe ile byś wytrzymał jakbym codziennie prosił o zmianę mojej
końcówki IPv4?

> Tak, przyznaje. Sam zreszta napisalem, ze to plus w poprzednim liscie.
> BTW: Jak napisales, z SixXs korzysta jakies 150 polskich uzytkownikow. Czy
> twoim zdaniem liczba ta ulegnie znaczacej zmianie, jezeli POP pojawi sie w
> Polsce?

Myśle że tak, ale spróbować trzeba żeby sprawdzić jak to będzie, pozatym
daje to Wam atut że dajecie swoim użytkownikom możliwość sprawdzenia
nowej technologii, aspekt marketingowy.

> Obawiam sie, ze nie jestes "reprezentatywny". Mam takie pytanie: co obecnie
> daje ci protokol IPv6 czego nie daje ci IPv4?

Dynamiczny DNS przy dynamicznych końcówkach v4, możliwość poznania BGP,
Multicast, poznawanie nowej technologi.

> Gratuluje w takim razie, chociaz dla contentu w Polsce juz tak nie bedzie,
> nieprawdaz?

Bo nie ma prawdziwego tunelodawcy w Polsce który pozwoli komeryjnie użyć
tunel.

> PING whois.ripe.net (193.0.0.135) 56(84) bytes of data.
> 64 bytes from 193.0.0.135: icmp_seq=1 ttl=245 time=26.9 ms

[...]

> PING www.sixxs.net(2001:838:1:1:210:dcff:fe20:7c7c) 56 data bytes
> 64 bytes from 2001:838:1:1:210:dcff:fe20:7c7c: icmp_seq=1 ttl=58 time=40.0 ms

Ja też nie będę miał lepiej bo trace 40ms na tym że tunel mam w Hamburgu
zamiast w Polsce.

Pozatym przeszedł mi do głowy pomysł WIX/GIX dla IPv6, ale to chyba
prędzej drugą linie metra w Warszawie zrobią :-/

--
Marcin Gondek
drixter w e-utp.net