[ipv6-tf] SixXS POP

Grzegorz.Banasiak w ipv6.cbr.tpsa.pl Grzegorz.Banasiak w ipv6.cbr.tpsa.pl
Śro, 21 Lip 2004, 13:16:27 CEST

> Tak tyle że enduser to teraz w 80% dynamiczne ip.
> Wasz disclaimer nie pozwala komercynie świadczyć usług po IPv6 - nie ma
> szans tworzenia contentu.

Trudno, zebym w oparciu o pule 6Bone i srodki dostepne w placowce badawczej
oferowal za darmo usluge "Dostep do sieci IPv6" o produkcyjnej jakosci
czyli takiej, na bazie ktorej mozna stawiac cos komercyjnego.

Problem jest taki, ze nie widze, aby (poza IRC) jakikolwiek content
wedrowal _do_ moich userow _skadkolwiek_.

Chcialbym jednak uwierzyc, ze mam niereprezentatywna grupe uzytkownikow, i
ze gdzie indziej wyglada to lepiej.

> Dla przykładu, mnie administrator niemieckiego EasyNet pozwolił użyć
> tunel poprzez SixXS do celów komercyjnych. Oczywiście była wymiana zdań,
> ile GB/miesiąc itd. ale fakt faktem że się zgodzili.

I jaka usluge oferujesz?

> Jasne, ale taki TunnelBroker ma za zadanie wprowadzić tak żeby ludzie
> poznali IPv6, żeby się zainteresowali. A posprzątać zawsze się da, były
> przypadki zamykania POP'a w SixXS bo ISP się rozmyślił.

Da sie zawsze, ale jakim kosztem? Sorry drogi userze, twoja pula juz nie
dziala. Zaloz sobie nowy tunel, na nowym serwerze i dostaniesz nowa pule.
Potem wystarczy przeadresowac twoja siec.

> Pozatym idea SixXS jest chyba jasna, to ma być za darmo.
> Czy wszystko trzeba przeliczać na pieniądze?
> Tak to niczego się nie stworzy...

Poszedles w kwestie biznesowe (przegiecie czy nie przegiecie) a mi chodzilo
o proste tak/nie. Zatem nie.

> I nic, nie ma IPv6, baza userków o ile mi wiadomo jest centralna na
> SixXS, POPy działają nie zależnie, mają własne łącza v4/v6, nie są
> robione tunele poprzez pół europy do 'centrali' SixXS

To, ze tunele nie sa robione przez pol Europy, to dla mnie jasne, ale
przydalaby sie jakas forma redundancji, np. drugi serwer w rezerwie +
mechanizm synchronizacji.

Ja bym nie chcial swiadczyc czegos komercyjnie przez single point of
failure.

> Ciekawe ile byś wytrzymał jakbym codziennie prosił o zmianę mojej
> końcówki IPv4?

Jakbys codziennie, to szybko. W praktyce u nas zdarzylo sie kilka razy (<5),
zeby ktos chcial zmienic IP w trakcie mniej wiecej roku funkcjonowania
uslugi. Tunel statyczny to tunel statyczny.

> Dynamiczny DNS przy dynamicznych końcówkach v4, możliwość poznania BGP,
> Multicast, poznawanie nowej technologi.

Dynamiczny DNS dla IPv4? Gdzie tu miejsce na IPv6?

Nie to jednak chcialem powiedziec. Czy ktorakolwiek z wymienionych przez
ciebie rzeczy ma jakiekolwiek znaczenie dla przecietnego uzytkownika dajmy
na to Neostrady?

> Bo nie ma prawdziwego tunelodawcy w Polsce który pozwoli komeryjnie użyć
> tunel.

Ja bym powiedzial raczej: bo nie wszedzie mamy natywne IPv6 albo
dual-stack. Tunel bardzo czesto oznacza wydluzenie drogi + dodatkowe
przetwarzanie naglowkow.

--
Grzegorz Banasiak
IPv6 Project