[ipv6-tf] SixXS POP

Grzegorz Banasiak Grzegorz.Banasiak w ipv6.cbr.tpsa.pl
Pią, 23 Lip 2004, 10:34:01 CEST

Marcin Gondek wrote:

> Chciałem tylko napisać czego w Polsce brak, wy jako duzi ISP możecie to
> zrobić małym kosztem - sam sprzęt, soft jest gotowy.

A ja chcialem jedynie wytlumaczyc nasz disclaimer. W koncu zaczalo sie od
Twojego stwierdzenia, iz w Polsce tunel mozna miec jedynie poprzez "proszenie
sie" i "znajomosci".

Konczac juz kwestie wezla CBR-TPSA - nie zmienie zdania jesli chodzi o
komercyjnosc (co innego, gdyby usluga byla swiadczona przez POLPAK), natomiast
predzej czy pozniej zaoferujemy tunele dynamiczne - prawdopodobnie w oparciu o
OpenVPN - rozwiazanie ciezsze od Heartbeat Protocol SixXS, ale mogace penetrowac
NAT/PAT.

Prawda jest taka, ze (podobnie jak PCSS) o TB myslimy juz od dawna - z tym, ze o
wlasnej implementacji. Na razie pracujemy nad odpowiednio elastyczna struktura
bazy danych.

> Już tak było i nikt nie płakał, przecież user nie dostaje na stałe
> adresów ipv6, ona są Twoją własnością.
>
> Tylko trzeba mieć głowę na karku i dać ludziom np. tydzień żeby mogli
> się przenieść.

To mamy inne spojrzenie na te kwestie.

Filozofia IPv6 jest taka, ze user dostaje przestrzen adresowa od operatora,
ktora moze (i powinien) zaadresowac wszystkie urzadzenia w swojej sieci. Pomijam
kwestie multihomingu. Nie potrzebujemy NAT/PAT, sieci prywatnych, itd. Jezeli
siec ta ma troche wieksze aspiracje niz "trzepakowe", to ewentualna readresacja
moze byc bolesna, choc oczywiscie nie az tak jak dla IPv4.

Wedlug mnie, dobry TB, szyty na miare operatora, powinien umozliwic zachowanie
puli adresowej klienta po rezygnacji z tunelu i podlaczeniu do dotychczasowego
rutera brzegowego IPv4 po jego upgradzie do dual-stack. Szczegolnie w przypadku
klientow, ktorzy realnie potrzebuja /48.

> Wiesz, to nam ASN zabraknie :-)

Nie chodzilo mi o multihoming tylko o niezawodnosc systemu pojedynczego ISP.
Wiesz... rutery brzegowe podlaczane sa do 2 szkieletowych, szkieletowe miewaja
redundantne karty, itp. Ot taki zwyczaj projektowania sieci na okolicznosc
pojedynczej awarii ;)

> Może to:
> http://salukes.opensource.isp-services.nl/icecast/
> i to radio na PozMan'ie?

True, pod warunkiem, ze nie maja tego po IPv4 :)

--
Grzegorz Banasiak
Projekt IPv6