[ipv6-tf] co dalej po zamknieciu 6bone w Polsce?

Grzegorz.Banasiak w ipv6.cbr.tpsa.pl Grzegorz.Banasiak w ipv6.cbr.tpsa.pl
Nie, 9 Sty 2005, 17:08:43 CET

Czesc,

> Pozwole sie zapytac troche kontrowersyjnie: po co nam tunel broker,
> jesli za 15 miesiecy 6bone bedzie zamykane?

Wedlug mnie adresy produkcyjne moga byc wykorzystywane na adresacje tuneli
i sieci za nimi. Wazne, zeby szla z nimi w parze produkcyjna stabilnosc, w
tym : redundancja, monitorowanie, zasilanie awaryjne, informowanie z
wyprzedzeniem o pracach, informowanie o awariach i przypuszczalnym terminie
ich usuniecia, itp.

Czy ktos sprawdzal, jak sie na ten temat wypowiadaja dokumenty IETF lub
RIPE?

Co do samego brokera, to widze nastepujace 2 powody jego istnienia :
1. Umozliwienie lub ulatwienie dostepu do v6 koncowym uzytkownikom za
niewielkie pieniadze czyli "nieprawda, ze nie oferujemy dostepu do sieci
v6",
2. Tymczasowe obejscie problemu przestarzalego sprzetu lub
oprogramowania czyli "nieprawda, ze zostawiamy klientow na lodzie".

Ad.1)

Oczywiscie chodzi mi tutaj o wydatek operatora, a nie oplate za usluge.
Zaleta brokera jest takze to, ze pomaga sledzic operatorowi trendy bez
falstartu z implementacja v6. Falstart to dla mnie sytuacja, w ktorej
dodatkowy koszt szybkiego wdrozenia v6 w jakims fragmencie sieci jest nie
mniejszy od dodatkowego zysku wynikajcego z wyprzedzenia konkurencji.

Dopoki v6 to zajecie dla waskiego grona entuzjastow, ktorzy chca udowodnic
sobie, ze przez v6 moga zrobic to samo co przez v4, dopoty broker w
zupelnosci wystarczy.
Co wiecej, latwy w obsludze broker pozwoli to grono entuzjastow powiekszyc,
a im wieksze grono, tym wieksze szanse na "killer application" i
ekonomicznie wymierne powody na wdrozenie v6.

Pzdr,

--
Grzegorz Banasiak (GB3-6BONE | GB394-RIPE)
IPv6 Project