[ipv6-tf] tunnel broker, potrzebny?

Bartek Raszczyk bartek w man.olsztyn.pl
Wto, 18 Sty 2005, 08:24:36 CET

Witaj,

W Twoim liście datowanym 17 stycznia 2005 (22:16:55) można przeczytać:

> W archiwum grupy natknąłem się na kilka dyskusji na temat uruchamiania
> w Polsce tunnel-brokera. Podzielam obawy Bartka Gajdy czy aby jest to
> potrzebne. Moim niezmiernie skromnym zdaniem jest to pomysł trochę chybiony.

  Nie zgodze sie z tym stwierdzeniem. Tunnel broker jest potrzebny po
  to, aby nie tylko zaawansowani uzytkownicy mogli korzystac z IPv6.
  Wspominany juz kilkakrotnie Sixxs ma swietna aplikacje, ktora
  ulatwia zycie administratorom i uzytkownikom.

> Jeśli chodzi o dostawców to jest zły pomysł bo chyba nie ma sensu robić
> jednego, a niechby i kilku PoP-ów bo to byłoby zaprzeczenie *sieci*.
> Zatem dużo lepiej gdyby duzi dostawcy nawiązywali między sobą połączenia
> indywidualnie.

  Oczywiscie, tunnel broker nie sluzy do tego, jest skierowany do
  uzytkonikow indywidualnych.
  Chodzi o to, aby odciazyc nas (administratorow) od zmudnego
  zmieniannia koncowek tuneli, delegowania prefiksow itp itd.
  Klient ma to wszystko sobie sam "wyklikac" przez aplikacje TB.

> Dla klientów końcowych dużo lepszym według mnie pomysłem jest 6to4. O ile
> oczywiście dysponują oni stałym ipv4. Zakładam jednak, że jeżeli ktoś chce
> stałe ipv6 to już dziś korzysta z usługi dającej stałe ipv4 bo takie a nie
> inne ma potrzeby.

  Rozwiazan jest pare, calkiem niezle jest ISATAP - kazdy moze
  wybrac to co lubi.

--
Bartek Raszczyk <bartek w man.olsztyn.pl>
Administrator Miejskiej Sieci Komputerowej