[ipv6-tf] IPv6 na konferencji TERENA - c.d.

Lukasz Stelmach stlman w poczta.fm
Śro, 8 Cze 2005, 23:30:57 CEST

Piotr KUCHARSKI napisał(a):

> Podnoszę rękę właśnie. Mam PI/20 w IPv4 i nie wyobrażam sobie
> wchodzenia na poważnie w IPv6 bez PI, z ciągłym ryzykiem, że
> gdy zmienią się warunki hostingowe, to będę musiał renumerować
> IPv6.

Proszę wytłumaczyć rozwleklej, bo mam doświadczenie tylko z tycimi
sieciami v6. O ile mi wiadomo to po zapuszczeniu konfiguracji typu
stateless zmiana prefiksu jest kwestią najwyżej kilkunastu minut prawie
bez udziału człowieka. "Prawie", bo może trzeba wpisy w dns-ie poprawić
ale to jest robota dla skryptów.

> Brak PI przekłada się na brak porządnego multihomingu
> (chyba nikt nie wyobraża sobie posiadania dwóch /48 i podwójnego
> numerowania serwerów), co dość skutecznie utrudnia wdrażanie IPv6.

No faktycznie jeśli chcieć by mieć dwa wyjścia na świat to się robi
problem. Ale o ile dobrze rozumiem jak ma działać routing w IPv6 to
raczej "it's not a bug it's a feature".

> Innymi słowy: IPv6 bez PI nie zapewnia wystarczającego poziomu
> bezpieczeństwa inwestycji, co się przekłada na marne z niego
> korzystanie.

To zależy od modelu biznesowego ;-)

--
Było mi bardzo miło.                    Trzecia pospolita klęska, [...]