[ipv6-tf] godzina zero dla testowej sieci ipv6 czyli zamkniecie 6bone

Bartek Gajda gajda w man.poznan.pl
Wto, 6 Cze 2006, 12:04:02 CEST

Witam!

No i stalo sie, zgdonie z RFC 3701  po ponad 10 latach istnienia, siec testowa ipv6 6bone dzisiaj, czyli 2006-06-06 przestaje istniec.

Mysle ze to dobry moment, zeby sprawdzic na swoich routerach (produkcyjnych ;) czy wszystko przebiega zgodnie z planem, czyli czy nie wysylany jest wlasny prefiks 3ffe oraz czy (ewentualnie) wycinacie prefiksy 3ffe (zgodnie z RFC "Network operators may filter 3FFE prefixes on their borders to ensure these prefixes are not misused.") i ewentualnie wymienic sie uwagami.

Po swojej stronie wciaz widze kilkanascie prefiksow 3ffe (otrzymywanych z Teli) w tym jeden pochodzacy z Polski:

3ffe:500::/24  WIDE/JP
3ffe:1f20::/32 NETCOM-UK/GB
3ffe:2100::/24 JANET/GB
3ffe:2500::/24 NLNET/NL
3ffe:2900:305::/48 SPRINT/US
3ffe:2b00::/24 RNP/BR
3ffe:2c00::/24 BT-LABS/UK
3ffe:3200::/24 CERNET/CN
3ffe:3300::/24 REDIRIS/ES
3ffe:400a::/32 SATEC/ES
3ffe:400d::/32 EURNETCITY/IT
3ffe:8010::/28 ICM-PL
3ffe:8090::/28 UUNET-US
3ffe:80d0::/28 MIMOS-MY
3ffe:8110::/28 INTOUCH-NL
3ffe:8200::/28 FBDC/JP
3ffe:8250::/28 NTT-SMC/JP
3ffe:8270::/28 CALADAN/GB
3ffe:831f::/32 MICROSOFT/US

Widocznosc sciezek z sieci 6bone mozna rowniez sprawdzic w rozproszonym looking-glass na stronach SiXSa (choc wydaje mi sie, ze posiadaja one nieco nieaktualne informacje co do widocznosci np. polskich prefiksow)
http://www.sixxs.net/tools/grh/dfp/6bone/

Z tego co wiem, wpisy dotyczace 3ffe w bazie whois.6bone.net maja tam pozostac, ze wzgledow historycznych.
Wystartowal tez nowy portal dotyczacy nastepnych krokow po zamknieciu 6bone: http://www.ipv6day.org/

Ze swojej strony dziekuje wszystkim ktorzy pomagali mi w ramach sieci 6bone, gdzie zaczynalem swoja przygode z ipv6, a szczegolnie osrodkowi ICM i Rafalowi Maszkowskiemu, ktory mial nieoceniony wklad w zapoczatkowanie i rozwoj ipv6 w Polsce :)

pozdrawiam,
Bartek Gajda

p.s.
Oczywiscie wciaz pozostaje aktywna lista dyskusyjna Polskiej Grupy Roboczej IPv6/Polish IPv6 Task Force ipv6-tf w pl.ipv6tf.org oraz jej zasoby internetowe http://www.pl.ipv6tf.org/ gdzie serdecznie zapraszam do dalszej wspolpracy