[ipv6-tf] UKE chce z nami promowac IPv6

Jacek Wytrebowicz J.Wytrebowicz w ii.pw.edu.pl
Wto, 16 Gru 2008, 12:18:11 CET

On 2008-11-28, at 23:07, Sylwester Biernacki wrote:

>    ustaliłem dzisiaj z Andrzejem, że tematami Panelu Dyskusyjnego w
> trakcie PLNOG-a będą:
>    - IPv6 w Polsce - wszystko co tylko przyjdzie nam do głowy
>    - retencja danych (od marca wchodzi jakieś zarządzenie w życie,
> które nakazuje sporo rzeczy operatorom)
>
>    Na Panel zaprosimy kogoś z Komendy Głównej Policji oraz
> oczywiście Panią Annę (już zapowiedziała,
>    że będzie).
>
>    Chciałbym więc przygotować się do tego w odpowiedni sposób.
> Proponuję więc, żebyśmy stworzyli jakąś
>    listę pytań lub zagadnień, które trzeba omówić, które wg Was
> [...]

Proponuję 2 zagadnienia do dyskusji:
1. Wdrażanie IPv6.
2. Ograniczanie cyberprzestępczości

Zagadnienie 1.
Istnieje wiele argumentów technicznych dla których administratorzy
sieci i twórcy aplikacji sieciowych z radością powitaliby powszechny
dostęp do IPv6. Jednak nie jest istotne zadowolenie  wąskich grup
zawodowych lecz fakt, że wdrożenie IPv6 upowszechni postęp
techniczny, oraz będzie czynnikiem prorozwojowym dla rynku
teleinformatycznego.
W wielu przypadkach, rozwój i stosowanie nowych technologii może się
odbywać  dzięki prawom wolnego rynku - np. obserwowaliśmy to gdy w
pracy biurowej zaczęto stosować komputery osobiste, dziś mamy je na
każdym biurku. Są jednak dziedziny gdzie wolny rynek, którym rządzą
prawa krótkoterminowych zwrotów z inwestycji, nie działa prorozwojowo
- np. inwestycje w techniki kosmiczne są cały czas wspierane
pieniędzmi podatników. Wdrożenie IPv6 również  wymaga działań
wspierających, np. wymaganie Rządu Stanów Zjednoczonych używania IPv6
jako warunku udziału w przetargach publicznych.
Zastanawiając się nad sposobami wspomagania wdrożenia IPv6 w Polsce
spróbujmy odpowiedzieć na następujące pytania:
* Jak zmniejszyć strach przed zmianą wśród dostawców sieci? Strach
przed zmianą to wielka siła, pamiętamy problem roku 2000, wówczas
zmiana była nieunikniona, a strach miał wielkie oczy! W tym przypadku
zmiany można unikać, a strach jest taki sam.
* Jak zmotywować ekonomicznie dostawców sieci do powszechnego
udostępniania IPv6? Może jakaś  super premia dla pierwszego dużego
operatora, który zaoferuje na rynku powszechny dostęp do IPv6?
* Jak zachęcić użytkowników do powszechnego korzystania z IPv6?
Sponsorowane rutery domowe to minimum, gdyż te oferują dostawcy IPv4,
więc może jeszcze darmowy pakiet programów zabezpieczających?

Zagadnienie 2.
Ryzyko ponoszenia strat finansowych jest czynnikiem pobudzającym do
działań zabezpieczających. Poniesienie straty finansowej jest
warunkiem dla sądowych roszczeń odszkodowawczych. Te dwie przesłanki
nasuwają pomysł, aby w umowach miedzyoperatorskich wprowadzić
obowiązkowe zapisy dotyczące ryczałtowych płatności (karnych) za
wykrycie ataków sieciowych, których źródłem jest abonent operatora z
którym podpisywana jest umowa międzyoperatorska.

Pozdrawiam
Jacek Wytrebowicz