[ipv6-tf] UKE chce z nami promowac IPv6

Rafal Maszkowski rzm w icm.edu.pl
Pią, 28 Lis 2008, 11:51:52 CET

On Fri, Nov 28, 2008 at 09:02:15AM +0100, Pawel Krawczyk wrote:
> Uwaga do slajdu 10 - w polskim języku technicznym slowo "autentykacja"
> jest brzydką kalką z angielskiego "authentication", które zgodnie z
> PN-I-02000 tłumaczy się jako "uwierzytelnienie". W kontekście FTP lepiej
> byłoby zresztą napisać "kanał kontrolny" bo tam nie tylko USER/PASS idzie.

"Kontrolny" to na ogół też brzydka kalka. Jeżeli już, to "kanał
sterujący". A kalka najbrzydsza jest na początku - "promocja". Lepiej
"propagowanie".

Dalej:

> linux, windows

Linux, Windows

> ... do lepszego działania wielu aplikacji

Tzn.? Oprócz tego, że NAT można zastąpić samą filtracją?

> 10^30

Zapisz to ładniej, jako indeks górny.

Dokładniej: 5 * 10^28 na głowę. Ale naprawdę kilkadziesiąt bitów się
marnuje, więc jest tych adresów o kilkanaście rzędów wielkości mniej.
Właśnie przed chwilą ktoś pisał, że dostał 1208925819614629174706176
adresów. Zużyje pewnie góra kilkaset.

> pule

pulę

> mniejsza ilość prefiksów

Liczba. Ale czy mniejsza?

> http://www.potaroo.net/tools/ipv4/

Nie klika się, podobnie jak inne URL-e.

> IPsec

Zastanawiałem się czy pisze się "IPsec" czy "IPSec". Jednak to pierwsze,
ale w Wikipedii artykuł o IPsec w wersji używa obu form. W wersji
angielskiej tylko IPsec.

> nowe cechy ... wydajny oraz hierarchiczny sposób adresowania i routingu

Routing to chyba taki sam albo gorszy, jeżeli utrzyma się ograniczenie
BGP. Hierarchia adresów też się nie zmienia zasadniczo, chyba że o czymś
zapomniałem. Te cechy warto by było opisać przynajmniej tak szczegółowo
jak patches do Windows...

> Wprowadzono priorytety i pełna implementacje QoS

Literówki: pełną implementację
Priorytety już były dawno. Co nowego w QoS?

> Bezpieczeństwo - obowiązkowe (IPsec)

Zapewne obowiązkowe dla implementacji - ale taki zapis może sugerować,
że dla połączeń. A IPsec działa doskonale też z IPv4.

> Możliwość późniejszego dodawania i modyfikowania opcji

W IPv4 nie można?

No i można wspomnieć, że IPv6 jest bardziej skomplikowane niż IPv4.

R.
--
Jeżeli upadnie cywilizacja zachodnia, to będzie szansa na odbudowę cywilizacji
      chrześcijańskiej. (dr Stanisław Krajski, Radio Maryja, 10 X 2001)