[ipv6-tf] UKE chce z nami promowac IPv6

Bartek Gajda gajda w man.poznan.pl
Wto, 7 Paź 2008, 09:47:27 CEST

Jacek Wytrebowicz wrote:
> [...]
> posługiwania się IPv6?
> 3. Jakie są koszty eksploatacji sieci IPv6 w porównaniu z
> kosztami eksploatacji sieci IPv4 (perspektywa operatora)?
> 4. Jakie są koszty dostępu do sieci IPv6 w porównaniu z kosztami
> dostępu do sieci IPv4 (perspektywa użytkownika)?
> 5. Jakie są koszty wdrożenia sieci IPv6 w porównaniu z
> kosztami wdrożenia sieci IPv4  (perspektywa operatora)?
> 6. Jakie są koszty instalacji dostępu do sieci IPv6 w porównaniu z
> kosztami instalacji dostępu do sieci IPv4  (perspektywa użytkownika)?
> 7.Ciekawe przykłady wdrożeń i zastosowań sieci IPv6 na świecie.

bardzo ciekawe ujecie tematu! Chetnie bym zrobil taka prezentacje,
zamiast koloejny raz pisac "czym rozni sie IPv6 od IPv4 i o ile ma
wiecej adresow"
tylko zastanawiam sie jakie mozna dac uczciwe odpowiedzi na te powyzsze
pytania? Probujac wyszlo mi cos takiego:

1. Uzytkownik/klient  nie skorzysta specjalnie z Ipv6 bo niewiele mu to
daje. (ktos zna jakas killer-aplikacje ipv6-only??)
2. Dostawca sieci/uslug dostanie wiecej adresow IPv6 niz IPv4 a poza tym
... hmmm, skorzysta?
3. Koszty sa porownywalne. W zasadzie ciezko to rozdzielac, ipv6 dziala
razem z ipv4. jednak nie jest to suma kosztow IPv6+Ipv4 gdyz dzialanie
obu protokolow wnosi dodatkowy narzut na pielegnacje aby oba protokoly
dzialaly w sposob prawidlowy i nie przeszkadzaly sobie
4. Koszty dostepu do sieci- jesli ktos ma ipv4 i za to placi to wg mne
nie powinien placic wiecej jesli dostawca wlaczy mu ipv6; dodatkowo ipv4
moze byc czasem prywatny a ipv6 bedzie miec publiczny
5. Koszty wdrozenia - wg mnie patrz punkt 3. Ipv6 jest niejako dodatkiem
do IPv4 ktory jednak kosztuje i wymaga zatroszczenia sie o ew komplikacje
6. Zakladajac ze urzadzenie dostepu koncowego i systemy operacyjne sa
"ipv6 ready" to w zasadzie kosztow dodatkowych brak. Chyba ze brak
firewalla na kocowce obslugujacego ipv6 wpedzi uzytkownika w klopoty, a
strona www nie bedzie odpowiadac, bo uzytkownik probuje sie dostac
domyslnie wpierw  po ipv6 tylko i nie przelacza sie z powrotem do
ipv4.... itd
7, 8 - tutaj troszke by sie cos znalazlo.

Jak widac z powyzszych odpowiedzi, czasami moglo by wyjsc cos bardziej
zniechecajacego niz zachecajacego do ipv6. Chyba ze w odpowiedni sposob
marketingowy ukazemy tylko jasne strony sprawy? :)

pozdrawiam,
Bartek Gajda