[ipv6-tf] o IPv6 po PLNOG

Jacek Wytrebowicz J.Wytrebowicz w ii.pw.edu.pl
Nie, 25 Sty 2009, 00:02:04 CET

On 2009-01-20, at 02:04, Alek Cesarz wrote:
> jak to było? "skoro nie widać różnicy to po co przepłacać".
> osobiście jako wielki orędownik ipv6 dalej nie wiem po co to w ogóle
> robić. ((-:

Alku

Jako wielki orędownik, powinieneś wiedzieć po co to w ogóle robić :)

Żeby było łatwiej, to podpowiem:
* Krócej będziesz czekał na odbiór strumienia pakietów, bo transfer
nie będzie dławiony przez kaskadę serwerów NAT.
* Będą mogły rozwijać się sieci sensoryczne, jak np. "Earthquake
Flash Report System(NTT Communications)" , "River Water Monitoring
(CERNET 2 )", "Remote video sensor network" - olimpiada w Pekinie.
* Będą mogły rozwijać się aplikacje mobilne.
* Rozwój aplikacji sieciowych typu P2P nie będzie tłumiony przez
dostawców sieci (konieczne proxy na serwerach NAT). W rezultacie
będzie większa konkurencja usługodawców i nie będzie potrzeby
obciążania funkcjami proxy komputerów domowych (jak to robi np. Skype)
* Policji będzie łatwiej, gdyż nie będzie musiała analizować, często
już nieaktualnych, logów z serwerów NAT.

Namawiam na przejrzenie materiałów z:
   http://www.ipv6.org.au/summit/presentations.php
   http://www.ipv6.org.tw/summit2008/En/Preliminary%20Program3.htm
   http://ec.europa.eu/information_society/policy/ipv6/events/
presentations/index_en.htm
   http://ipv6.or.kr/summit2008/e_html/sub003.html

Przyznam się, że niestety sam miałem czas przejrzeć jedynie:
* "ALMOST Ready for IPv6! -IPv6 Deployment Status in Japan -" z "IPv6
Summit in Korea 2008Copyright"
* "IPv6 in China New Olympics, New Internet Economy and New
Opportunities"

Wszyscy piszą: "IPv4 address exhaustion is inevitable". Hmm, ja nie
jestem przekonany. Z adresacją można uciec w warstwę aplikacji i tam
budować kolejną warstwę rutowania -  w czym problem. :((

Użytkowników interesuje dostęp do Internetu. IPv4 czy IPv6 - to ich
nie interesuje. Natomiast aby mogły zacząć powstawać nowej klasy
aplikacje najpierw musi powstać infrastruktura sieci IPv6. Dlatego
warto wydać trochę (wcale nie dużo) pieniędzy podatników na wsparcie
rozwoju IPv6. Dlaczego nikt nie buntuje się, że z pieniędzy
podatników są budowane autostrady???

Pozdrawiam
Jacek Wytrebowicz