[ipv6-tf] po debacie.

Lukasz Stelmach stlman w poczta.fm
Wto, 24 Mar 2009, 17:29:29 CET

Dzień dobry.

Taki oto pierwszy skrót.

1. Strona naukowa za. Chociaż nie chorobliwie lub hurraoptymistycznie.
Najbardziej podobało mi się wystąpienie pana Sławomira Kuklińskiego,
który w nader wyważony sposób (choć podkreślam, nikt nie podchodził
zupełnie bezkrytycznie) przedstawił kożyści i zagrożenia związane
z IPv6 jak również brak alternatywy dla tegoż. Warta uwagi była
również prezentacja pana Krzysztofa Silickiego, który podkreślił
potrzebę zachowania należytej ostrożności, w kwestiach
bezpieczeństwa, podając przykład WiFi jako swoistego falstartu.

2. Strona biznesowa reprezentowana przez panów: Andrzej Bartosiewicz
oraz Macieja Łopacińskiego zaś twierdziła, że jak rynek nie chce to
nie. Obydwaj pokazali bardzo ciekawe infromacje. Wraz z wystąpieniem,
w czasie dyskusji przedstawiciela małych operatorów potwierdza nieco
spiskową teorię, że dużym jest dobrze tak jak jest a małym nic do tego.
Nie chciałbym zostać źle zrozumiany prezentacje były rzeczowe
i obydwaj panowie (może bardziej pan Łopaciński) uzasadnili brak
potrzeby wdrażania IPv6 odczuwany przez wielki, a zatem bogaty
biznes. Który to biznes na dodatek mógłby na nowościach stracić.
Rozumiem i doceniam szczerość. Chociaż zdziwiła mnie nieco niebywała
troska o pieniądze podatników nie wyrażana, przez żadnego z pozostałych
prelegentów.

Jedno czego pan Łopaciński nie potrafił mi wytłumaczyć to potrzeba
adresu PI w sytuacji gdy istnieje w IPv6 multi-homing (na poziomie
hostów) i algorytm dobierania adresów opisany w RFC 3484. Usilnie
obstawał przy potrzebie manipulowania DNSem a co za tym idzie
narażania się na utratę łączności z klientami małych dostawców
nie potrafiących poprawnie skonfigurować DNSu u siebie.

Był formułowany problem jajka i kury a w tym przypadku
operatora-dostawcytreści/usługi*-klienta i tego kto ma
chcieć zacząć. W tym punkcie sytuacja wydaje się być trudna bowiem,
jak już wspomniałem wcześniej dużym się nie chce dostarczać IPv6
ani klientom koncowym ani mniejszym dostawcom. Mail dostawcy zaś
samodzielnie nie zdziałają nic. Tu zarysowała się jedna z możliwości
działania UKE. Ponieważ mail operatorzy byliby nawet skłonni
podjąć ryzyko i wdrożyć na swoich dwóch czy pięciu routerach
IPv6 byle tylko dostali je "z góry".

Stwierdzono też, że z dzisiejszej perspektywy najlepszą "killer-app"
dla IPv6 jest BitTorrent tudzież inne sieci wymiany plików. To
zaś znowu stawia sporą część dzisiejszego biznesu w opozycji
do IPv6.

Na koniec z ust przedstawiciela UKE padły podziękowania dla prelegentów
i wszystkich zgromadzonych oraz zapewnienie, że nie było to ostatnie
takie spotkanie.

- --
Było mi bardzo miło.               Czwarta pospolita klęska, [...]
>Łukasz<                 Już nie katolicka lecz złodziejska.  (c)PP

Szukasz pieniedzy? Wez podwojny limit zadluzenia w koncie direct.