[ipv6-tf] Wdrożenie ipv6 - prośba o kilka informacji

Lukasz Stelmach stlman w poczta.fm
Nie, 7 Lis 2010, 01:01:22 CET

W dniu 07.11.2010 00:00, Michał Lewandowski pisze:

> Aktualnie jestem w trakcie pisania pracy licencjackiej i
> jako temat właśnie wybrałem sobie ipv6. Jako, że szkoła aplikuje w nas
> wiedzę ekonomiczno-prawną, to mój pierwszy rozdział musi mieć taki
> właśnie kontekst. Dlatego mam prośbę i pytania jednocześnie:

Odpowiem jak najkrócej (bo późno) by jak najmniej poplątać.

> - jak wygląda wdrożenie ipv6 w firmie
> (wymiana urządzeń z jakich na jakie,

Obeszło się bez, router C871 znanej firmy obsługuje IPv6 wystarczająco
dobrze jak na potrzeby *małej* firmy (klienta końcowego). Wymagane było
natomiast wgranie nowego firmware'u do switcha DES-1228, firmy nie
mniej znanej choć nie tak cenionej (były problemy z multicastem).

> procedura uzyskania prefiksu,

Pierwsze eksperymenty prowadziłem z automatycznym tunelem 6to4, jednak
ze względu na zawodność publicznych bramek (192.88.99.1) postanowiłem
uruchomić tunel do ICM'u (w ramach SixXS). 6to4 można na routerze zachować
jako trasę do innych sieci korzystających z tego mechanizmu.

> przygotowanie stanowisk komputerowych),

Ponieważ, na razie żadne procesy produkcyjne nie opierają się o IPv6
to specjalnie się do tego nie przykładałem. Jak na komputerze jest
system, który obsługuje IPv6 "z pudełka" to OK, nie to nie. Sam pracuję na
stanowisku z Windows Vista SPcośtam i wszystko wygląda raczej poprawnie.

> - jakie są orientacyjne koszta wdrożenia,

W *małej* firmie ciężkie do policzenia. Po prostu admin, musi wykonać trochę
skłonów i spędzić kilka góra kilkanaście godzin nad tematem.

> - czy uruchomienie ipv6 miało wpływ na ceny usług

Przez nas świadczonych? Nie, ale to dlatego, że nie świadczymy usług
związanych z Siecią a wdrożenie jest półprodukcyjne.

> - czy wpłynęło to działanie sieci

Nie widzę wpływu, ale patrz niżej.

> - jaka część ruchu jest kierowana po ipv4, a jaka po ipv6

"Twardych liczb" nie mam ale raczej znikoma. Choć zauważam (dodatek
ShowIP do FF), że coraz więcej serwerów WWW jest dostępnych przez IPv6.

Mało to wszystko profesjonalne ale mam nadzieje, że na coś się przyda.

--
Było mi bardzo miło.               Czwarta pospolita klęska, [...]