[ipv6-tf] Wdrożenie ipv6 - prośba o kilka informacji

Bartek Gajda gajda w man.poznan.pl
Pią, 12 Lis 2010, 11:00:20 CET

Witam,

Te pytania wydaja sie proste, ale wbrew w pozorom sa trudne do
odpowiedzenia, szczegoly ponizej

On 2010-11-07 00:00, Michał Lewandowski wrote:
> Witam wszystkich!
>
> Aktualnie jestem w trakcie pisania pracy licencjackiej i
> jako temat właśnie wybrałem sobie ipv6. Jako, że szkoła aplikuje w nas
> wiedzę ekonomiczno-prawną, to mój pierwszy rozdział musi mieć taki
> właśnie kontekst. Dlatego mam prośbę i pytania jednocześnie:
> - jak wygląda wdrożenie ipv6 w firmie (wymiana urządzeń z jakich na
> jakie, procedura uzyskania prefiksu, przygotowanie stanowisk
> komputerowych),

w sieci PIONIER -  IPv6 bylo po prostu wlaczone na routerach szkieletowych
> - jakie są orientacyjne koszta wdrożenia,

ale w jakich jednostkach to podac? W skrocie - godziny pracy
administratorow. Prosze zwrocic uwage, ze wlaczenie ipv6 na routerach to
dopiero poczatek drogi. Dalej ida kwestie monitorowania sieci,
zarzadzania, rozliczania, bezpieczenstwo, procedur, dalej - uslugi.
Kazdy ten temat moze wiazac sie z malymi lub wrecz odwrotnie -
olbrzymimi kosztami wymagajacymi zakupu nowych serwerow, oprogramowania,
sprzetu sieciowego, testy, szkolenia..... co wiecej, moze okazac sie, ze
np. uzywane oprogramowanie do czegos (np. zarzadzanie) nie wspiera ipv6
nawet w najnowszej wersji. wiec dokupujemy cos innego (tylko do ipv6?
troche bez sensu, a wiec rewolucja- cos nowego do ipv4 i ipv6? a co z
dotychczas uzywanymi rozwiazaniami, pluginami, nakladkami ktore nie
wspieraja ipv6 a sa potrzebne?)
Gdyby wdrozenie ipv6 bylo takie proste, to nikt by sie tak bardzo z tym
nie ociagal! Pomijam tutaj kwestie biznesowe - ryzyko utraty ulamka
procenta wsrod klientow, ktorch mozemy tracic po wlaczeniu  ipv6, na
skutek "problemow sieciowych" (patrz wdroenie ipv6 w google)

> - czy uruchomienie ipv6 miało wpływ na ceny usług

raczej nie
> - czy wpłynęło to działanie sieci - jaka część ruchu jest kierowana po
> ipv4, a jaka po ipv6

kazde nowe "cos" w sieci wplywa na jej dzialanie, nieprawdaz? pytanie,
czego dotyczy to pytanie dokladniej? U nas ipv6 dziala rownolegle z ipv4
i nie psuje to dzialania sieci jako takiej.

pozdrawiam i zycze powodzenia w pisaniu pracy! Prosze sprobowac znalezc
odpowiedzi w sieci, temat dosc popularny i jest sporo materialow na ten
temat.

Bartek