[ipv6-tf] radvd a dhcpv6

Andrzej 'The Undefined' Dopierała undefine w aramin.net
Śro, 16 Lut 2011, 21:39:57 CET

On Wed, Feb 16, 2011 at 09:32:53PM +0100, Jarek Kamiński wrote:

> Przy radvd właściwie nie masz kontroli, jaki adres sobie klient
> wybierze. Linux standardowo skorzysta z EUI-64, ale Windowsy będą
> chciały używać privacy extensions, a od Visty wzwyż mają jakiś własny
> algorytm generowania adresów (w efekcie ten sam komputer dostanie różne
> adresy pod Windowsem i Linuksem).
>
> Można w Windowsie wyłączyć privacy extensions i kazać korzystać z
> adresów EUI-64, ale trzeba to skonfigurować ręcznie.
hm.. no ok.
Ale - czy interesuje mnie jaki adres klient bedzie miec? Tak dlugo az
bede miec powiazanie z mac-em klienta (i co za tym idzie miejscem gdzie
klient jest najprawdopodobniej do sieci wpiety).

A powiazanie bede miec zbierajac chocby z routerow aktywna tablice
sasiadow (tak sie to tlumaczy?).

A gdy mac jest nieprawdziwy - to i tak problemu nie mam wiekszego niz w
przypadku uzywania ipv4 ;)

> Radvd pozwala na rozgłaszanie adresów DNS (ale już nie na przykład NTP).
> Nie wiem, jakie systemy potrafią z tej informacji skorzystać.
o, a to nie wiedzialem nawet.

> Dodatkowy bonus to możliwość aktualizowania DNS przez serwer DHCP. W
> przypadku RA trzeba odpowiednie wpisy potworzyć ręcznie, a $GENERATE się
> nie sprawdzi.
hm... cos w tym jest. Aczkolwiek - czy na ipv6 revdns jest do czescia
komus potrzebny? :)

> A co z klientami z własnymi routerkami?
A sa takie ktore przy domyslnej konfiguracji pobiora ipv6 z dhcpv6 i
prefix z dibblera?
Prawde mowiac to nie widzialem na zadnym popularnym routerku obslugi
ipv6. A jak sie zacznie pojawiac - nie ma przeciez problemu by wdrozyc
dhcpv6+dibblera w pozniejszym okresie.

Bonusem radvd jest to ze nie wymaga konfiguracji na wiekszosci systemow,
w przeciwienstwie do dhcpv6.

A jak cos wymaga konfiguracji po stronie klienta, i klient chce -to
chocby z sympatii do niego podejde osobnym vlanem i mu puszcze jakas
wieksza klase ;)

--
Andrzej 'The Undefined' Dopierała
Linux && Unix && Network administrator