[ipv6-tf] Kolejny polski prefiks (2a01:6c00::/32)

Antoni Grzymala antoni w chopin.edu.pl
Śro, 5 Sty 2011, 13:00:04 CET

OBTomek dixit (2011-01-05, 10:11):

> powód jest prosty:
>
> brak zapotrzebowania - brak usługi
>
> póki co więcej ludzi domaga się publicznych IP IPv4, zwiękoszonego
> transferu w nocy czy nawet odblokowania ekstra portu 25 niz adresu
> IPv6,to po co się wysilać ?
>
> jak na 3 sieciach ISP,które administruje pojawi się jakiekolwiek
> zapotrzebowanie na adresy IPv6 to pewnie to zrobię

To sprowadza nas do klasycznego pytania: lepiej leczyć (skończyły się
adres ipv4, zróbmy coś), czy zapobiegać (wdrażajmy ipv6 już teraz,
migrujmy użytkowników końcowych i usługi).

Żeby móc odpowiedzieć na to pytanie, trzeba mieć bardzo dobre
rozeznanie w aktualnym stanie gospodarowania adresami ipv4 (ja nie
mam).

Z jednej strony słyszymy alarmistyczne wieści typu (cytuję za
Wikipedią): „The most prominent analysis of the exhaustion progress is
published by Geoff Huston, Chief Scientist at APNIC. As of November
2010, his daily IPv4 Address Report predicts the exhaustion date of
the unallocated IANA pool for February 2011.”.

Z drugiej strony wiemy, że z końcem lutego 2011, czyli za dwa
miesiące, nic szczególnego się najprawdopodobniej nie wydarzy, z dwóch
powodów – o ile dobrze rozumiem, skończą się (o ile w ogóle) przede
wszystkim bloki /8 przydzielane RIRom przez IANA, co niekoniecznie
przekłada się na problemy u ISP.

Ciekaw jestem, jakie są Wasze opinie w tej sprawie. Czy będzie tak, że
nagle 99% ISP obudzi się jednego dnia z ręką w nocniku i będziemy
NATowani na potęgę, czy też pojawi się nagle jakaś masa krytyczna
wdrożeń IPv6 i wszystko się „dobrze skończy”, czy tez w ogóle może
problem jest wyssany z palca i to, że /8 się skończą, w ogóle nie
będzie miało szczególnego znaczenia przez kolejne 25 lat?

Pozdr.,

--
[a]