[ipv6-tf] Kolejny polski prefiks (2a01:6c00::/32)

Jakub Jankowski shasta+ipv6 w slackware.pl
Śro, 5 Sty 2011, 14:49:55 CET

On 2011-01-05, Antoni Grzymala wrote:

> Z jednej strony słyszymy alarmistyczne wieści typu (cytuję za
> Wikipedią): „The most prominent analysis of the exhaustion progress is
> published by Geoff Huston, Chief Scientist at APNIC. As of November
> 2010, his daily IPv4 Address Report predicts the exhaustion date of
> the unallocated IANA pool for February 2011.”.
>
> Z drugiej strony wiemy, że z końcem lutego 2011, czyli za dwa
> miesiące, nic szczególnego się najprawdopodobniej nie wydarzy, z dwóch
> powodów – o ile dobrze rozumiem, skończą się (o ile w ogóle) przede
> wszystkim bloki /8 przydzielane RIRom przez IANA, co niekoniecznie
> [...]

IIRC, to jest przewidywanie, że w lutym IANA oddeleguje dwa bloki /8
rozdawane według "dotychczasowych" zasad, pozostanie ostatnich pięć, które
zostaną oddane "jednocześnie" - każdemu RIR-owi po jednym. I to ma RIR-om
wystarczyć na 1.5 roku.

Jeśli się mylę, niech mnie ktoś poprawi.

> Ciekaw jestem, jakie są Wasze opinie w tej sprawie. Czy będzie tak, że
> nagle 99% ISP obudzi się jednego dnia z ręką w nocniku i będziemy
> NATowani na potęgę, czy też pojawi się nagle jakaś masa krytyczna
> wdrożeń IPv6 i wszystko się „dobrze skończy”, czy tez w ogóle może
> problem jest wyssany z palca i to, że /8 się skończą, w ogóle nie
> będzie miało szczególnego znaczenia przez kolejne 25 lat?

Moim zdaniem:
a) będziemy (jako end-userzy u swoich ISP-ów) coraz bardziej NAT-owani
b) pojawi się "czarny rynek" adresów IPv4
c) trend rozwoju wdrożeń IPv6 nieznacznie się zwiększy
d) wolumen ruchu IPv6 nie osiągnie poziomu takiego jak IPv4 przez kolejne
6-10 lat
e) powyższe może zmienić jeszcze większy rozwój rynku urządzeń mobilnych,
"inteligentnych" domów, AGD.

Pzdr,

--
Jakub Jankowski