[ipv6-tf] Dostawca internetu po IPv6

Grzegorz Janoszka Grzegorz w Janoszka.pl
Pon, 10 Sty 2011, 14:09:39 CET

On 10-01-11 11:50, Antoni Grzymala wrote:
> OK, czuję się przekonany. Co pozostawia otwartym pytanie -- co będzie z
> routerkami SOHO, kiedy znacząca część internetu zacznie być ipv6-only?
> Bo tu znów problem jajka i kury -- producenci nie zaczną produkować
> lepszych firmware'ów (na lepszym sprzęcie), dopóki nie będzie czego tym
> "oglądać", a "oglądać" nie będzie czego, skoro routery nie mają ipv6...

To jest temat dość często wałkowany na różnych konferencjach. W tej
chwili raczej uważa się, że kogo się da, puści się na v6 i będzie się
natować do stron na v4 (dzięki urządzeniom mobilnym tylko na v6 wiele
stron uruchomi AAAA), choć spora większość pozostanie przy swoich
sieciach soho v4. Będą oni migrowani na prywatne adresy IP (choć w
odpowiednio dużej skali to bywa problemem, Comcastowi brakło adresów z
10/8) i natowani zarówno do v4 i v6. Kolejny nat nie jest żadnym
problemem, w tej chwili w internecie masa userów jest za 3 lub 4
kolejnymi natami, wiec jeden dodatkowy wiele nie zmieni :)

Niektórzy szacują, że w ciągu 5 lat większośc ludzi zmieni swoje ruterki
w domu, głównie z powodu zwiększającego się pasma - mało który sprzęt
soho ma porty gigabitowe, większość to 100 Mbps, a i tak procesor bywa
często za słaby, żeby natować więcej niż 10-20 Mbps. Coraz więcej
laptopów wspiera też 802.11n i wymaga nowego AP, a taki AP najczęściej
jest też ruterem. Pewnikiem za kolejne 2 lata będzie kolejny, jeszcze
szybszy standard sieci bezprzewodowej, co też napędzi proces wymiany
sprzętu.

Choć jest też wielu, którzy twierdzą, że nawet za 15 lat w domach będzie
wciąż królować v4. Mi się jakoś ciężko do tego odnieść, nie potrafię
zgadywać, ani tym bardziej przewidywać w tak długiej perspektywie. Jak
sądzicie, kiedy połowa użytkowników internetu na świecie będzie miała
natywne IPv6 (samo albo dual stack), kiedy teraz, nawet najwięksi
fanatycy v6 mają w domu w najlepszym razie tunel?

--
Grzegorz Janoszka