[ipv6-tf] [OT] routing nie tylko v6

stlman w poczta.fm stlman w poczta.fm
Śro, 26 Paź 2011, 14:55:46 CEST

Dzień dobry.

Nieco off-topic bo ciągle jeszcze bardziej v4 ale mam pytanie do praktyków. Jak praktycznie rozwiązują szanowni zgromadzeni problem zmiany tablic routingu na serwerach w sieci lokalnej?

Z różnych względów przepięcie pewnej sieci na nowe łącze przeciągało się w czasie i wiązało się ze wstawieniem nowego routera pracującego równolegle ze starym.  Nowy router, ze zrozumiałych względów, musiał dostać inne IP niż dotychczasowy. Póki nie dotykałem starego zbyt nachalnie, póty stałem dość pewnie na tej jednej nodze i mogłem sobie przy drugiej dłubać (zaznaczam, że dłubałem zdalnie[*]). Jak już ustawiłem wszystko co trzeba to przestawiłem opcję "routers" w DHCP i PC-ty na biurkach zaczęły używać nowego łącza. Pozostało jednak ponad pół tuzina serwerów realnych i wirtualnych, na których klient DHCP nie działa, a nawet jakby działał to nie bardzo chciałbym z niego korzystać bo jeszcze bym sobie "urwał od czegoś".

Powstaje więc pytanie jak informować serwery o zmianach w sieci? Co szanowni zgromadzeni polecają? RIP (v-Ile), OSPF?

Aby "ułatwić" odpowiedź dodam jeszcze, że czeka mnie uruchomienie VPN (prawdopodobnie GRE-w-IPSec). Jak się uda drugą stronę namówić to tuneli będzie kilka tak aby wykorzystać zapasowe łącza, którymi obie strony dysponują (dwa łącza z każdej strony dają w sumie cztery tunele, da się jakoś prościej). Czy i jaki protokół uruchamiać w takim układzie? Czy użyć tego samego co w LAN czy raczej jakoś minimalistycznie skonfigurować BGP? Czy może skorzystać z monitorowania "ip sla" i "ip route * track X"? Jak jeszcze nie wspomniałem dysponuję routerem dużej firmy na "C" i druga strona o ile mi wiadomo też.

Czy jest sens instalować klienta RIP, OSPF czy coś innego na biurkach? [**]

Będę szalenie wdzięczny za wszelkie pomysły i wskazówki.

[*] Tu jest element on-topic. Dłubałem bowiem przez tunel IPv6, którego konfiguracji nie miałem zupełnie potrzeby dotykać dzięki stanowiło ono właściwie trzecią nogę na której mogłem się pewnie oprzeć.

[**] Następna podobna zmiana może być już nie za mojej kadencji ale może potomności ta wiedza się do czegoś przyda.

--
Miłego dnia,
>ŁS<

Konkurs: Wygraj nowoczesna suszarke do wlosow!
Sprawdz >>>  http://linkint.pl/f2a72