[ipv6-tf] Po seminarium (voip)

Andrzej Dopierała undefine w aramin.net
Śro, 28 Wrz 2011, 20:04:58 CEST

W dniu 28.09.2011 19:15, Lukasz Stelmach pisze:
> Swoją drogą bardzo i nieustająco mnie dziwi brak obsługi IPv6 w
> produktach VoIP, również tych znanej firmy z wyższej półki. Co jak co
> ale te urządzenia są wprost stworzone do działania w przezroczystej
> sieci jakiej stworzenie umożliwia IPv6.
A ja się zdziwiłem (a w sumie to zostałem zadziwiony) jak tutaj się
dowiedziałem że w produktach znanej firmy z wyższej półki ipv6 jest.

I rzeczywiście - po wzięciu jakiegoś telefonu z wyższej półki z labu -
ipv6 było.

Tylko - cóż z tego?

1. Voip wymaga maksymalnie dobrej jakości połączenia - w szczególności
jego "stabilności", a nie tylko przepustowości. IPv6 często realizowane
gdzieniegdzie na tunelach, z pokracznym routingiem przez pół świata -
tego warunku nie spełnia. Dokładając do tego realizowany gdzieniegdzie
bardziej "softwarowy" routing niż przy ipv4 - tym bardziej.
2. voip - wymaga operatorów. Ktoś obsługuje? To że wsparcie jest w
kamailio/opensipsie - co z tego, jak tego prawie nikt nie używa.
3. Teoretycznie za "ipv6" w voipie byłby bezpośredni dostęp do
urządzenia na routerem klienta. Ale... klienci się przyzwyczaili już że
ich komputery za "routerem" są odcięte od sieci. Więc jakby był taki
routerek dostępny tanio dla mas - powinien on też domyślnie wycinać
przychodzące z wanu połączenia na lan... I przewagi już nie ma ;)
3.1 (no - jest - nie ma potrzeby podtrzymywania nata... teoretycznie..
bo patrz punkt 3.. wygaśnie wpis w conntracku i już invite do klienta
nie dojdzie...)