[ipv6-tf] Po seminarium (voip)

Andrzej Dopierała undefine w aramin.net
Czw, 29 Wrz 2011, 10:26:03 CEST

W dniu 29.09.2011 01:03, Lukasz Stelmach pisze:

> Nie chwalą się na WWW, że obsługują IPv6.
Telefon z biurka obok: SPA525G, software w wersji 7.1.9 - ma obsługę
ipv6.Wymaga operatorów? A do czego? (*żeby mieć numer PSTN i móc działać na

> SIP czyli jeśli dobrze rozumiem: "drugie". Urządzenie obsługujące SIP
> nie musi się logować do żadnego operatora może stać i słuchać co mu UDP
> na port 5060 dostarczy. Można zestawić połączenie pomiędzy dwoma
> voipofonami podając (jeżeli pozwalają na wpisanie) adres IP (nie mówię
> teraz o ergonomii, są książki adresowe). Jeżeli chce ze sobą porozmawiać
> dwóch użytkowników VoIP to operator jest im potrzebny o tyle o ile do
> oglądania stron WWW jest potrzebny DNS.
strony www też można odczytywać poprzez telnet wspomagając się sedem do
wycinania tagów html.

Ale chyba nie o to chodzi by kupować sprzęt za ileś tysięcy, obsługujący
transfery, video i z przystawką do robienia kawy po to by używać go jako
interkom...

> W przypadku "pierwszego" IPv6 też nie jest tak do końca bez sensu. Po
> pierwsze dziś operator jest nie tylko telefoniczny więc ujednolicenie
> infrastruktury pozwala oszczędzać. Po drugie, nawet w Polsce 10.0.0.0/8
> mogłoby się dla telefonii okazać za małe a jedyną rzeczą gorszą od NAT
> na brzegu sieci jest NAT w jej wnętrzu. W USA się okazało za małe dla
> Internetu (Comcast).
Teoria ;)
Pozatym jakie ujednolicenie? Jak obecna jest i działa? ;)

> Żeby nie było wygasającego conntracka i żeby można było mieć kilka
> voipofonów bez potrzeby żąglowania portami na biednym routerku z jednym
> adresem.
O jakim żonglowaniu mowa? Router powinien zrobić nata/przepuścić pakiet
a nie bawić się w żonglowanie. To że niektóre starają się być mądrzejsze
i grzebać w pakietach - cóż - częściej szkodzi niż pomaga.
A wygasający conntrack - jak by to miało działać w uniwersalnym przypadku?

sip to udp. Nie masz połączenia. Więc bez conntracka musiałbyś zrobić
firewalla pod danego operatora tak by wpuścić od niego invite jak ktoś
do Ciebie zadzwoni. Grzebać na routerze po to by dołożyć telefon voipowy
w śroku? hardkor ;)

No i to tylko jedna strona medalu. W sipie masz też rtp. Który albo
poleci przez jakieś mediaproxy u operatora (tak jak teraz zazwyczaj przy
ipv4), albo bezpośrednio. A jak bezpośrednio - to musisz albo
zaimplementować wsparcie do tego w routerku by na podstawie sipa
"otworzył" odpowiedni port w momencie nadejścia połączenia (co znając
życie prędzej czy później spowoduje problemy), albo też - przepuszczać
ruch udp całkowicie do środka (co chyba nie jest zbyt dobre dla kogoś
przyzwyczajonego do bycia wystawionym na świat ;)).