[ipv6-tf] gdzie się podłączać do 6bone?

Grzegorz Banasiak Grzegorz.Banasiak w ipv6.cbr.tpsa.pl
Wto, 4 Sty 2005, 10:46:44 CET

Mateusz Ulasinski wrote:

> Poniewaz wnioskuje, ze posiadacie sprawne tunele do szkieletu sieci
> IPv6 - czy nie mozecie ułatwić ludzią podłączenia sie do 6bone poprzez
> udostepnienie autokonfigurowalnego tunelu 6to4 po waszej stronie?

Zgodnie z chyba ostatnim RFC na temat 6to4 - RFC3068, eleganckie rozwiazanie
powinno wygladac tak:
1) 6to4 relay od strony IPv6 rozglasza przez BGP prefiks 2002::/16,
2) 6to4 relay od strony IPv4 rozglasza przez BGP anycastowy prefiks
192.88.99.0/24 i ma interfejs z adresem 192.88.99.1,
3) kliencka brama 6to4 ustawia default IPv6 na 2002:c058:6301:: (adres 6to4
uzyskany z 192.88.99.1) no i oczywiscie ma skonfigurowany interfejs 6to4 z
adresem wynikajacym z jej adresu publicznego IPv4.

Adres 192.88.99.1 powinien byc osiagalny dla kazdego w Polsce - predzej czy
pozniej do kogos z 6to4 relay trafi. Do kogo konkretnie to juz zalezy w
duzej mierze od konfiguracji i peeringow BGP dla IPv4 Twojego ISP.

W Polsce chyba tylko Bartosz Waszak z ICPNET sie pofatygowal - i
skonfigurowal 6to4 relay zgodnie z 1 i 2. Jezeli u Ciebie nie widac
rozglaszanego przez ICPNET prefiksu 192.88.99.0/24 (traceroute), to moznaby
zamiast 2002:c058:6301:: podac adres IPv6 wynikajacy z publicznego adresu
6to4 relay z puli ICPNET. Bartek czyta liste, wiec moze sam sie wypowie :)

W CBR-TPSA nie mamy jak latwo uzyskac 2. Mysle jednak, ze relay w ICPNET na
razie wystarczy.

BTW: ruch do 2002::/16 z CBR-TPSA kierowany jest do ICPNET.

> Uwazam, ze eliminacja takiej formalnosci jaka jest wymiana maili
> (zakladajac duża Wasza zyczliwosc) w celu konfiguracji tuneli
> (najprawdopodobnie SIT) przyczynilaby sie do wzrostu zainteresowania
> protokolem IPv6, a tym samym jego rozwoju. Ludzie lubia interesowac sie
> czyms co sa w stanie namacac, zepsuc :).

Owszem, ale przeciez 6to4 jest dostepny dla kazdego niezaleznie od tego czy
ktos w Polsce uruchomil relay czy nie. W pierwszej kolejnosci brakuje
swiadomosci, ze 6to4 istnieje.

> W ramach moich dzialan na PG chcialbym udostepnic 6to4 dla studentow i
> innych. Jednakze nie wiem jak to bedzie z panami z TASKu, ktorzy ostatnio
> ostro minimalizuja dostep do serwerow PG, blokujac ich rozwoj
> funkcjonalny :). Pozostaje jeszcze kwestia tunelu PG do 6bone. Moze tu
> jakies propozycje ?

6to4 dla studentow w domu? Pytam, bo nie widze sensu w zabawy w tunele w
sieci PG. Tutaj przylacze sie do Bartka z PCSS - w TASK jest produkcyjne
IPv6 (w szczegolnosci ftp.task.gda.pl bywa dostepny przez IPv6).
Administratorzy PG powinni sie postarac o natywne IPv6 przynajmniej tam,
gdzie studenci i pracownicy zglosza taka chec. Jak sie gdzies "nie da" (bo
np. komus sie nie chce, albo IOS za stary), to dopiero mozna myslec o
rozwiazaniach przejsciowych typu tunel i to najlepiej miedzy czyms w TASKu a
czyms w PG, w drugiej kolejnosci miedzy czyms w PG a PCSS (rozsadnie pod
wzgledem IPv4), a na koncu np. miedzy PG a CBR-TPSA.

Mozemy tez zestawic tunel do PG od reki, ale po co, skoro mozna lepiej?

Pozdrawiam,

--
Grzegorz Banasiak (GB3-6BONE | GB394-RIPE)
IPv6 Project